Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Bezig met inladen pagina...

10x meer online leads door SEO - Ieder bedrijf kan het

Deel blogDelen via LinkedInDelen via email

Ok. Je weet dat door eerst verkeer naar je website te krijgen, je met online leadgeneratie en lead nurturing (via Sales + online) nieuwe klanten kan binnenhalen. Maar weet je ook hoe winnende bedrijven verkeer naar hun website krijgen en hier zo 10x meer leads mee behalen?

Het korte antwoord: Organisch! Hier deel ik de resultaten die duidelijk maken dat online lead-generatie en lead-nurturing 10x meer impact hebben als je focust op zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dus de Organische vindbaarheid van de bedrijfswebsite vergroot. Tevens hier de handvaten om die 10x meer online leads door SEO voor je bedrijf te bereiken.

Allereerst. Hoezo is SEO zo belangrijk voor leadgeneratie?

Om maar bij het begin te beginnen. Welke online kanalen zorgen voor het meeste website verkeer? BrightEdge research heeft dit in 2019 weer onderzocht.

Gecombineerd online zoekverkeer het grootst - brightedge

Het blijkt dat 76% van het al verkeer naar websites uit zoekverkeer komt. 24% zit o.a. in:

  • Referral verkeer: dat is verkeer van sites die naar je website verwijzen
  • Direct verkeer: bezoekers die je merk al kennen en de url naam direct ingeven
  • Social media: die kennen we wel...

Dat het overgrote deel uit zoekmachines komt, is natuurlijk vooral goed voor Google. Het marktaandeel van Google op het totale zoekveer in Nederland is 96%. Bedenk daarbij dat Google in het afgelopen jaar wereldwijd 4 miljard heeft verdiend aan online advertenties. In Nederland alleen al gaf het bedrijfsleven afgelopen jaar zo’n €670 miljoen uit aan Google Ads.

"Ok, dat heeft dan toch niks met SEO te doen? Nee inderdaad."

Maar je kunt je wel afvragen of het de beste online strategie voor de bedrijven in Nederland is, om voornamelijk te investeren in online adverteren met Google Zoeken? Google zegt dat met betaald zoeken van elke éne $ die wordt uitgegeven er 7 $ terug verdiend wordt. Anderen laten echter ratio’s zien van 1 : 2. Nog steeds niet gek in ieder geval. Ja, er wordt geld mee verdiend anders zouden we het sowieso met z’n allen zeker niet doen.

Maar of dit wel zo verstandig is? Hiervoor heb ik wat meer getallen verzameld.

Euh. Social media rankt wel erg veel lager dan SEO

Als we eens wat dieper in de materie duiken dan vallen een aantal zaken op. Allereerst kijk eens naar onderstaande getallen die door Conductor zijn onderzocht. Conductor is namelijk nog wat verder gegaan in het onderzoek.


“Het blijkt dat LinkedIn posts met een hyperlink naar je eigen bedrijfs-website wel 10 keer minder weergaven opleveren dan een post zonder een website url.”


Het 1e wat mij hierin opviel is het aandeel Social. Slechts een magere 2%! Te bedenken dat Facebook met ,4 miljoen, na Google, de 2e grootverdiener is op gebied van online advertising, levert dit dus in het algemeen niet veel verkeer op naar je website.

SEO verkeer 64% aandeel in website kanaal distributie - conductor

Een stuk is wel te verklaren. Social  media kanalen, zoals Facebook en LinkedIn, proberen al het gebruikersverkeer binnen hun eigen platform te houden. Er zijn verschillende onderzoeken hiervoor gedaan en het blijkt dat bijvoorbeeld op LinkedIn posts met een hyperlink naar je eigen bedrijfs- website wel 10 keer minder verkeer oplevert dan een post zonder een website url. Een verwijzing vanuit een post naar een LinkedIn artikel doet het overigens wel goed. Dan blijf je dus wel binnen het LinkedIn domein.

LinkedIn beloont je alleen als je de bezoeker op hun eigen platform houdt.

Aha. Dus 10x meer impact met SEO en Organisch verkeer!

Juist ja. Uit de Conductor getallen blijkt dat Organic Search voor 64% van het totale verkeer zorgt. Paid Search, dus het Google Ads zoekverkeer, zorgt voor een kleine 6% verkeer. Dat betekent dat van al het internet verkeer 10x meer verkeer uit organisch zoekverkeer komt in vergelijking met het betaalde zoekverkeer. Had je dat verwacht? Ik in ieder geval niet nadat ik las wat de verdiensten op Google Ads zijn.

Voor elke klik op een betaald zoekresultaat genereren de organische resultaten dus 10 klikken. Door met je bedrijf je online inspanningen middels SEO te concentreren op organische vindbaarheid, kun je ondanks de gigantische Google Ads advertentiebudgetten 10x meer impact behalen.

De realiteit is echter een beetje anders…


“87% of search engine dollars are spent on PPC vs. 11% spent on organic SEO efforts…meaning the strategy that’s over 10x more effective (SEO) is only receiving 1/8 of the media spend…It’s hard to justify the expense of a PPC campaign, knowing that SEO is more successful and the over better longterm value”

NMC NewMediaCampaigns


Dus als eerste tel maar eens uit of je bedrijf daadwerkelijk ook 10x meer budget steekt in SEO in vergelijking met Google Ads. Zoniet, heb je een mooie opportunity voor je online marketing plan te pakken!

Energie in SEO steken wordt nog beter met zero-click searches

Kijk hiervoor eens in de volgende grafiek. Met de statistics van Jumpshot is ingezoomd op al het zoekverkeer. Wat blijkt? De verhouding Organisch vs. Betaald is hier ook 10 : 1. Echter net zoveel zoekopdrachten resulteren in helemaal geen website verkeer.

Dit zijn de zogenaamde Zero-Click searches. Ooit eerder van gehoord?

distributie betaald organisch en zero-click verkeer zoekopfdrachten in google - jumpshot

Bij een zero-click search wordt je zoekopdracht al beantwoordt in de getoonde zoekresultaten van Google, zodat je geen verdere klikken meer nodig hebt om de zoekopdracht te voltooien. In mijn eigen research voor dit artikel kwam ik het volgende zoekresultaat in Google tegen: 

zoekresultaat zero-click searches

Op positie 1 wat we een zogenaamde “featured snippet” noemen. Met deze snippet probeert Google direct je vraag beantwoorden. En op positie 2 een “Mensen vragen ook” sectie. Hierin presenteert Google een aantal veel gestelde vragen bij de ingegeven zoekopdracht. Deze kun je vervolgens met een klik op de rechter drop-down’s (v) direct lezen.

Deze twee voorbeelden vallen in de categorie “SERP features”. Waar SERP staat voor “Search Engine Results Page”, in het gewoon Nederlands “zoekmachine resultaten pagina”. Het gaat te ver om hier alle features te behandelen, maar geloof me, Google heeft er nog veel meer.

Zo zie je maar dat Google er dezelfde strategie op nahoudt als Social media en ook proberen om gebruikers op het eigen platform te houden. Met inmiddels 50% van het zoekverkeer is dat geen slechte prestatie….

Goed. Wat moeten we met deze SEO inzichten?

Nou. Het betekent dat wanneer je met SEO activiteiten het organisch verkeer wil vergroten je bedrijf ook nog eens veel meer gaat opvallen bij potentiele klanten vanwege de zero-click searches. Je kunt er zelfs voor kiezen om speciaal op de zero-click searches alleen al een online strategie te ontwikkelen.

Dat is wellicht een goed idee om op te pakken nadat je eerst organisch 10x meer leads behaald hebt.

B2B markt U.S. investeert minder in Google Ads

Wat betekenen deze SEO inzichten nog meer? In de B2B markt in de U.S. is afgelopen jaar al een reductie in Google Ads investeringen te zien. Terwijl aan de ene kant een toename van Paid search te zien is in de Consumer markt, worden B2B bedrijven zich steeds meer bewust van het belang om met goede content organisch vindbaar te worden.

reductie b2b betaald zoekverkeer in u.s. markt in 2019

En die keuze is begrijpelijk. Bedenk dat je betaalt voor (meestal dure) advertenties die wel direct meer verkeer kunnen opleveren, maar uiteindelijk geen investering voor de lange termijn zijn. Daarnaast doet het weinig om de geloofwaardigheid van het merk te vergroten. Betaalde advertenties worden namelijk vaak niet vertrouwd en, zoals aangetoond, vaker vermeden (10 : 1) dan op geklikt.

Online strategie inclusief SEO, voor een gezonde groei

Je geeft je budget uit om tijdelijke resultaten te behalen, maar wanneer het geld voor de advertenties opraakt, gaan je zoek-ranglijsten en verkeer mee naar beneden. Zeg ik hiermee dat het onverstandig is om Google Ads in te zetten? Nee zeker niet. Hier is je online strategie van het grootste belang!

Wanneer je budget voor marketing opzij zet, is het verstandig een groter deel van het geld toe te wijzen aan doorlopende zoekmachineoptimalisatie campagnes die vertrouwen opbouwen, je merk versterken en je posities in de zoekresultaten-ranglijst echt verankeren.

De rest van het budget kan op basis van behoefte worden gereserveerd voor betaalde tijdelijke advertentiecampagnes zoals geplande evenementen, productlanceringen, of wanneer je bedrijf, producten of diensten een kleine "boost" nodig hebben.

Google Ads is nog steeds uitermate geschikt om snel impact te realiseren.

Ga in je SEO aanpak voor de haalbare “Top 5” zoekwoorden

Ok. Als je dan besluit op organisch zoekverkeer en SEO in te zetten, dan is het goed om te weten dat eigenlijk alleen de 1e pagina in Google telt en dan ook nog eens op deze pagina alleen de top 5 zoekresultaten. Studies tonen aan dat 71% van alle zoekopdrachten in Google resulteren in organische clicks vanuit de 1e pagina zoekresultaten. Pagina twee en drie ontvangen slechts 5,6% van de klikken.

serp ranking top 5 ontvangt 68% alle zoekverkeer

Alleen al op de 1e pagina zijn de eerste 5 zoekresultaten goed voor 68% van alle clicks en de resultaten van 6 tot 10 voor slechts 3,7%.

Wanneer je je SEO plan opstelt om te gaan groeien in het organische zoekverkeer, is het dus van belang om een SEO analyse te doen, waarmee je jezelf overtuigt dat je belangrijkste zoekwoorden ook echt in de top 5 kunnen scoren. Ik schrijf bewust ”kunnen”. Het heeft namelijk geen zin (of je moet wel heel diep in de buidel willen tasten) om in te zetten op zoekwoorden waar de concurrentie moordend is en je zo lager dan de 1e pagina komt.

Zorg dat je in een SEO analyse niet alleen je zoekvolumes in kaart brengt voor de keuze van je zoekwoorden, maar ook dat je rekening houdt met de online concurrentie. Dat hoeven trouwens niet directe concurrenten te zijn, maar in dit geval die sites die ook goed scoren op zoekwoorden waar jij graag wilt scoren. Misschien levert dit inzicht je wel sites op voor referral verkeer…heb je dat ook weer gewonnen.

Met slimme tools als Semrush of goedkopere varianten als Advanced Webranking kun je dit goed meten. Bekijk ook de sites die hoog scoren en analyseer aan de hand van de “structured data” op hun websites hoe ze ervoor zorgen dat zij wel hoog scoren in Google.

Aan de slag met SEO!

Zo maakt je bedrijf niet de fout om te investeren in een niet haalbaar SEO plan en ga je voor 10x meer leads. Hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

Wil je meer weten hoe je een realistisch SEO plan opstelt en zo 10x meer impact kan behalen, volg ons dan op LinkedIn of boek hier je vrijblijvende 15-min online strategie gesprek (per telefoon of video-call).

 

 

Deel blogDelen via LinkedInDelen via email

Otto Vullers

Marketing & Business innovator

+31 629 425009

otto@innoveet.nl

www.innoveet.nl

Nieuwsgierig hoe jouw organisatie online kan excelleren?

Laat het ons weten.

 

CONTACT OPNEMEN